Sidorhttp://sinneskattenspyssel.blogspot.se/search/label/spinnrocken

söndag 12 december 2010

Hissgardin i dagens söndags temat




I dag har jag äntligen sytt min hissgardin till arbetsrummet. Hur gör man lättast? så här gör jag.
Mät hur långt fönstret är och vilken bredd du behöver. Lägg till ca 40 cm på längden och till fåll på sidorna, mina fållar är 1,5 cm breda.
Börja med att fålla sidorna, sen gör du en kanal i var ände, där stoppar du in en list av något slag inte för tjock bara. den fungerar som stöd i båda ändarna.
Sen kommer det svåra, du ska mäta ut var du ska sy vecken för lattorna. Så här gjorde jag: 166 lång är gardinen, sen skulle jag ha fyra lattor. Dela 166 på fem, så får du hur långt du ska ha mellan varje.
Sy fyra veck som är ca 1 cm breda åt avigsidan, där trär du in dina lattor eller vad du väljer att ha. (de ska vara något pytte kortare bredden på gardinen) och dina lister ska vara lika som lattorna.( jag har inte dragit in dem ordentligt så ni ser hur jag menar)
Nu kommer du till hisssnörena, jag sydde fast tre ringar uppe vid listen på avigsidan, där ska snörena dras igenom.
Tre snören går åt så att gardinen drar upp sig jämt, om du bara tar i ytterkanten så kan den hänga sig i mitten.
Jag har använt mig av persiennsnören som jag syr genom de små kanalerna med en stoppnål, då slipper du sy en massa ringar, fungerar alldeles utmärkt, se bara till att du har en ordentlig knut längst ner.
Länden på snörena blir tre olika eftersom den yttersta löper genom tre ringar och ner, den andra till mitten och den första genom en ring, hoppas ni fattar hur jag menar.
Om ni funderar över något så får ni fråga så ska jag försöka förklara bättre.


1 kommentar: