Sidorhttp://sinneskattenspyssel.blogspot.se/search/label/spinnrocken

torsdag 5 augusti 2010

Blockning

Tänkte jag skulle visa med bild hur det går till att blocka. Många med mig kanske aldrig hört det nya ordet för att spänna ut stickningen, fick fundera en del innan jag kom på det( ordet alltså).
Stickningen är ju gammal kunskap men eftersom det blivit en ny våg så kommer nya uttryck.
Jag börjar med att blota ner min stickning i det här fallet min sjal. Ljummet vatten, använder du dig av ylle kan du filta i hop det om du chockar det med olika grader. Det skall vara genomblött.
Det går naturligtvis bra att hälla i vattnet först och sen ner med stickningen, att vattenstrålen är med är bara för bilden.
In med stickningen i centrifugen så att allt vatten försvinner, ut kommer en fuktig sjal i det här fallet. Använd gärna en tvättpåse för säkerhets skull, själv är jag urusel på det så jag har aldrig använt det .
Sen är det dags att blocka, spänn ut sjalen med nålar till rätt storlek, du kan nu forma din stickning. Jag har köpt mig ett lekpussel för en ringa penning på biltema, passar mig bra för när jag inte behöver det så tar det liten plats och kan stuvas undan.
Men det går lika bra med ett täcke ,matta eller vad som helst som ligger still och som man kan sätta nålar i.
Förr när jag spände ut mina alster hade jag en tretexskiva som var klädd med ett rutigt tyg,en jättebra grej men tar sån stor plats.
Det som är bra med det är att du lätt ser att det blir lika i ex båda sidor på sjalen. Nu har jag ett måttband och kollar så det blir lika.
Jag börjar på mitten så man har något att gå efter.
Hoppas det här kan vara till hjälp för åtminstone någon.

6 kommentarer:

  1. Så smart å blokke på de lekemattene. Slike må jeg få tak i:)

    SvaraRadera
  2. Tack tack för instruktionen....det är snart dax för min första blockning och nu ska jag jaga reda på den där lekmattan!

    SvaraRadera
  3. Brukar du lägga din sjal direkt i maskinen när du centrifugerar? Jag lägger alltid min i en tvättpåse el. ett örngott för att skydda den mot filtning.

    SvaraRadera
  4. Jag önskar att jag hade en tvättmaskin... Jag handtvättar mina sjalar/stickningar (använder fintvättmedel, Grumme). Också låter jag stickningarna ligga och dra i vattnet minst 30 minuter. Jag är överkänslig mot ullfett (tyvärr) så jag måste tvätta ur så mycket lanolin som möjligt, annars skulle min hals vara alladeles rödprickig :-)

    SvaraRadera
  5. Vilken snygg sjal! Då har man lärt sig något nytt idag det är något jag aldrig har gjort men det kan kanske är dags för det. Tack för en bra beskrivning

    SvaraRadera
  6. Smart å blokke på en slik matte.
    Flott sjal.

    SvaraRadera