Sidorhttp://sinneskattenspyssel.blogspot.se/search/label/spinnrocken

torsdag 16 oktober 2014

Så har syr jag resår i tights

Så här gör jag när jag syr på resår i midjan på ex tights. börja med att sy fram och baksömmen. sy ihop resåren så den bildar en ring. jag brukar lägga den omlott och sy trestegsicksack två ggr, det håller fint. Nu sätter jag den kant i kant på midjelinningen och syr fast den med overlocken ,fäll undan kniven. Resåren ska sitta på avigsidan.
Vik ner resåren och sätt nålar på rätan. Nu är det dags att sy fast resåren, så det bildas en linning.
Jag har en coverstich, där det bildas ex två sömmar bredvid varandra bla. Det går att göra med en vanlig symaskin med tvillingnålen. Det går även bra att sticka ner resåren med sicksack etter trestegsicksack.
Jag syr upp fållen först, sen overlockar jag ihop byxan från "fot till fot". Där jag satt nålen brukar jag sy en raksöm som håller ner sömmen. Nu är byxan färdig! de här är i storlek 80 cl men jag gör likadant när jag syr i vuxenstorlek.

4 kommentarer:

  1. Hallojs! Lade till din blogg i min lista så jag kan hålla koll på dig. Ja en av dina bloggar iaf, du hade ju några. ;) Vilken fin tutorial på hur man gör resår i tights, snällt av dig att hjälpa andra lära sig! KRAM!

    SvaraRadera
  2. Fint! Skulle vilja komma igång och sy lite igen men det är trögt!

    SvaraRadera